سعید سمیعی saaid.samiei


سعید سمیعی saaid.samiei
وبلاگی شامل : مقالات مهندسی عمران - ادبیات - جغرافیا- مسائل تاریخی و اجتماعی
مطلبي درباره سد كرج

 مشخصات سد كرج :

سد كرج بر روي رودخانه كرج ساخته شده است و سطح حوزه آبريزي آن 764 كيلومتر مربع مساحت دارد .متوسط جريان آب سالانه سد كرج 472 ميليون مترمكعب مي باشد . اين سد در فاصله 63 كيلومتري شمال غربي تهران و در كيلومتر 23 جاده كرج – چالوس قراردارد . طول تاج سد 390 متر ، عرض تاج آن حدود 8 متر ، عرض در كف رودخانه 30 متر ، ارتفاع از كف رودخانه 163 متر ، ارتفاع از پي 180 متر و تعداد دريچه هاي تخليه آن 6 عدد مي باشد .

 

همانطور كه اشاره كردم در صنعت ساخت و ساز متداول در دنيا ، مطالعات طرح زمان زيادي را بخود اختصاص مي دهد ، ولي با توجه به تكنولوژي هاي اجرايي كه دارند ، زمان ساخت طرح بسيار اندك است . در سالهاي 1336 تا 1340 ، مملكت ما تكنولوژي اجرايي خاصي در صنعت ساختمان نداشته است ولي شاهد اين موضوع هستيم كه تعداد زيادي از سدهاي ما در اين دوران اجرا شده اند ؛ از جمله سد دز كه در زمان اجرا ، يك شاهكار مهندسي ساختمان است . البته اين سدها توسط شركتهاي خارجي ، ساخته شده اند ولي بهر حال در كشوري ساخته شده اند كه فاقد هرگونه امكانات اجرايي و فني بوده است . چنانچه همكاران محترم فيلمي كه از ساخت سد دز وجود دارد را ديده باشند ، متوجه خواهند شد كه ايتاليايي ها با چه دردسرها و مشقاتي اين سد را ساخته اند . نكته جالب توجه در همين فيلم ساخت سد دز ، در اين است كه قبل از شروع به ساخت ، آن چيزي كه در واقع بنام تجهيز كارگاه مطرح است ؛ در اين پروژه انجام مي گيرد . درمانگاه مي سازند ، مدرسه مي سازند براي بچه هاي پرسنلي كه قرار است جند سال در ايران بمانند و اين سد را بسازند ، بطور خلاصه همه نوع امكان زندگي را براي پرسنل فراهم مي كنند ؛ در واقع يك شهرك در دل كوههاي زاگرس كه جز از طريق راه آهن ، راه دسترسي ديگري ندارد ، مي سازند و پس از آن با فراغت كامل از مشكلات پرسنلي در شرايطي بسيار سخت در دل كوههاي سربه فلك كشيده زاگرس ، اين سد را مي سازند و تجهيزات و توربين هاي آن را با چه مشقاتي به محل حمل مي كنند و پاياني موفقيت آميز را را رقم مي زنند . در شركتهاي ساختماني ما با توجه به پيشرفت تكنولوژي هاي ساخت و امكانات رشد يافته  ،از 50 سال پيش تا كنون ، تجهيز كارگاه منحصر به استقرار كانكس يا كانكسهايي است كه پرسنل مان را در آنجا اسكان دهيم و يك غذايي را هم به آنها بدهيم و السلام . توصيه ام به كساني كه فيلم ساخت سد دز را نديده اند ، اين است كه حتماً اين فيلم را ببينند .

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: سعید سمیعی ׀ تاریخ: یک شنبه 27 شهريور 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی ، وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی ، وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی، یَفْقَهُوا قَوْلِی. خدایا با نام و یاد تو و برای رضای تو ، در این وبلاگ سعی خواهم كرد تا در حد توانم از آنچه در قالب فكر و اندیشه و دانش فنی و .... به من عطا فرموده ای ، به دیگران انتقال دهم . بدون شك ادامه این راه جز با یاری تو میسر نخواهد بود


صفحات مخصوص

وبلاگ های دیگر

<-BlogCustomBlock>

طراح قالب : گروه کامپیوتر